Nije rizično skoro 100% promatranih cesta u Lici, nego 91%!
Objavljeno: 19/04/2017Na tekst “Rizično skoro 100% promatranih cesta u Lici” koji je Lika-express objavio jučer, sinoć je stiglo reagiranje voditelja istraživanja EuroRAP programa dr.sc.Marka Ševrovića. Reagiranje prenosimo u cijelosti. Nekoliko sati prije toga reagiranja telefonski smo razgovarali s dr.sc.Ševrovićem. U nastavku teksta,a nakon njegova reagiranja možete pročitati što nam je rekao u tom telefonskom razgovoru. Teško je reći što je dr.Ševrović želio ispraviti jer u jučerašnjem tekstu napisali smo da 99% promatranih prometnica ima jednu ili dvije zvjezdice,a on pojašnjava da jednu zvjezdicu, dakle kategoriju visokog rizika ima 91,33% promatranih prometnica, a nije rekao koliko ih je imalo dvije zvjezdice, odnosno srednje visoki rizik
Ponukani člankom koji ste 18.04.2017. godine objavili na portalu www.lika-express.hr pod naslovom „Rizično skoro 100% promatranih dionica cesta u Lici!!!“ autora Milana Tomaševića, a s ciljem potpunog informiranja javnosti dostavljamo Vam slijedeće reagiranje te Vas molimo da isto u cijelosti objavite na istom mjestu.U sklopu Nacionalnog programa sigurnosti prometa na cestama tijekom 2016. godine provedeno je EuroRAP ispitivanje stanja sigurnosti na dijelu županijskih i lokalnih cesta u tri županije, Ličko-senjskoj, Šibensko-kninskoj i Zadarskoj. Temeljem rezultata istraživanja na mreži od ukupno 152 km ispitanih cesta u LSŽ utvrđeno je kako je 91.33 posto cestovne mreže ocijenjeno sa jednom zvjezdicom prema EuroRAP Star Rating protokolu. Ovaj protokol ukazuje na postojeće nedostatke na prometnoj infrastrukturi sukladno najnovijim znanstvenim spoznajama te postavlja visoke kriterije prema održavateljima cesta. Protokol nikako ne ukazuje na eventualne nedostatke u održavanju, već ukazuje na lokacije na kojima je ekonomski opravdano intervencijama na prometnoj infrastrukturi podići razinu sigurnosti sudionika u prometu. Samim programom procjenjuje se, ukoliko se u navedene prometnice investira približno 16 milijuna kuna, kako će očekivani benefit biti vidljiv kroz smanjenje od 152 smrtne i teške ozlijede u narednom periodu od 20 godina. Provođenjem predložene investicije očekuje se smanjenje ukupne dužine cesta ocjenjenih sa 1 zvjezdicom na 76,55%, dok bi za veće smanjenje bila potrebne znatno veća financijska ulaganja za koje u ovom trenutku nema ekonomskog opravdanja. Naglašavamo kako je ovaj program inovativan te postavlja standarde iznad propisanih minimalnih normi održavanja, a rezultati ovog istraživanja poslužiti će upravljaču cesta na području Ličko-senjske županije za izradu kvalitetnijeg plana investiranja u sigurnije ceste.
Smatramo kako su Vašim zaključkom tendenciozno i štetno obezvrijeđeni napori lokalnih upravljača i održavatelja promatranih cesta koji su od početka uključeni u ovaj projekt, a kojem je cilj upravo iznalaženje dodatnih sredstava za investiranje u podizanje razine sigurnosti županijskih i lokalnih cesta na području Ličko-senjske županije.
S poštovanjem,
Voditelj istraživanja EuroRAP programa,
Dr. sc. Marko Ševrović
Kao što smo već rekli, nekoliko sati prije ovoga reagiranja,a uz pomoć ravnatelja ŽUC-a Ličko-senjske županije Luke Matijevića, čuli smo se s dr.Ševrovićem i on nam je pojasnio da stanje na ličkim prometnicama nije bajno,ali nije ni nešto što odudara od prosjeka. Osim toga istraživanjem nisu obuhvaćene sve ličke ceste već samo one odabrane. A odabrane su prometnice s manjim prometom. “S obzirom na promet i na sredstva koja bi trebalo uložiti program ne predlaže ništa, odnosno predlaže iznimno malo. Ne predlaže stavljanje ograda na mjesto gdje imaju dva drveta, a ako nema prometa to nema smisla jer program koji mi radimo prvenstveno je ekonomski“- kaže dr.Ševrović. Zanimljivo, istraživanje u Ličko-senjskoj županiji provedeno je,a na prijedlog s lokalne razine, na slabo prometnim cestama, nekima i po Velebitu, pa su i rezultati nešto lošiji. No Ševrović smatra da ove rezultate treba i iskoristiti pa tražiti od države više novaca. Pojašnjava da nije bilo intencija nikoga prozivati. “Ako gledate europski prosjek, te investicije koje imamo u sigurnost prometa ispod su europske razine. Novci koji se ulažu u autoceste i državne ceste su veliki dok je lokalna razina podinvestirana. Loše je zanemarivati lokalne ceste i pustiti da se stvari odvijaju same od sebe”. U nastavku razgovora dolazimo i do potpune kompleksnosti cijele priče. Naime ulaganjem u prometnice, odnosno njihovim uređenjem ceste postaju brže, dok su ceste lošije sporije su i ima manje nesreća. Ševrović navodi primjer D100, državne ceste na otoku Cresu koja je bila u katastrofalnom stanju i nije bilo nesreća. No kada je u nju uloženo i kada se digla kvaliteta usluge počele su se događati i nesreće. “Nije nužno da investicija u cestu podiže sigurnost. I tu je kompleksnost.Teško je jedno ovakvo izvješće pretočiti u par rečenica koliko ima prostora u medijima pa često ispadne da nešto ne valja.Nije da ne valja, nije to ništa lošije nego vani,ali treba više novaca uložiti u sigurnost i to je činjenica“- kaže Ševrović. U svakom slučaju ovim istraživanjem želi se pokazati da je potrebno ulagati, ne samo u autoceste i državne ceste, već i lokalnoj razini omogućiti ulaganja i standard. Program u kojemu se radilo ima model koji kaže da ukoliko se uloži toliko i toliko novaca prometnica će imati više zvjezdica. No, kako pojašnjava Ševrović, i sam softver za brojne istraživane prometnice nije pokazao da treba u njih ulagati jer nema ekonomske isplativosti. I tu opet dolazimo do stalnog ličkog problema,a to je rijetka naseljenost. Odnosno teško je za očekivati da ćemo imati savršene ceste u naseljima u kojima živi malo ljudi ili nitko. Odgovornosti od lokalne uprave nema, ali ima od državne koja bi trebala omogućiti da se i ličke prometnice urede. I za kraj, osvrt na ono s čim je u svome reagiranju završio dr.Ševrović, da smo tendencioznim zaključivanjem obezvrijedili lokalne upravljače i održavatelja cesta. Nije nam to bila ni najmanja namjera, samo smo željeli upozoriti na problem koji očito postoji.
Milan Tomašević